Social U

 

"Den intensive personlige sparring og opmærksomhed fra de kursus-kyndige, har klædt mig på til at arbejde selvstændigt videre med projektet, og fundet ind til kernen af det, der giver mening for lige netop mig."

Kursist, Social U

 

SOCIAL U var et 6-ugers selvvalgt kursus for ledige akademikere, som gav kursisten mulighed for at fordybe sig i kreative og innovative processer samt socialt eller bæredygtigt entreprenørskab og projektudvikling.

Social U gav deltagerne mulighed for at afprøve, om social og bæredygtig innovation var vejen frem for dem. Kurset gav konkret erfaring med at udvikle en social/bæredygtig vision fra idé til projekt og tilpasse den til virkeligheden.

PROJEKTDATA

Social U blev afviklet i perioden oktober 2012 - december 2014 med 7 kursusforløb i alt. Knap 100 person deltog i kurset.

DESIGN TILGANG

Et af de vigtigste værktøjer metodisk set var aktionslæring. I en aktionslærings proces bliver deltagerne sendt ud i virkeligheden uden at have et færdigt afgrænset mål, fordi en del af formålet er at opfange de behov for viden og løsninger, som allerede er i spil derude.

Det overordnede læringsmål for kurset var, at deltagerne kunne tænke, præsentere, inddrage, motivere og sandsynliggøre et potentielt projekt/værk/produkt/virksomhed for sig selv og omverden, fra idé til organisering og transformation. Herunder at de kunne forstå, forklare og planlægge implementering af projektets betydning for en omverden, gennem en forståelse af projektets bæredygtighed, såvel social som økonomisk, miljømæssigt og kulturelt.

INDHOLDSMODULER

Kursusforløbet bestod af følgende moduler:

  • Uge 1 Introduktion, visionsafklaring, kreativitet – hvor skal vi hen, hvor er jeg, hvad vil jeg?
  • Uge 2 Feltarbejde og omverdensdialog – at se verden med nye øjne.
  • Uge 3 Ressourcearbejde – økonomi, fundraising, nye forretningsmodeller
  • Uge 4 Koncept og prototypeudvikling – hvem gør jeg det for, og hvad skal jeg vide?
  • Uge 5 Prototypetest – hvad skal jeg vide, og hvordan finder jeg ud af det?
  • Uge 6 Præsentationsteknik – hvordan leverer jeg mit budskab, så verden kan forstå det?

TEMAER OG NØGLEORD

TEORI U/ IVÆRKSÆTTERI / KREATIVITET / FUNDRAISING / DESIGN THINKING / ENTREPRENØRSKAB / CO-CREATION / AKTIONSLÆRING / CHANGE MANAGEMENT / PROJEKTLEDELSE / BÆREDYGTIGHED / KULTUR

“Jeg skal love for, at jeg har fået smag og sans for denne nye verden med værdier, der i langt højere grad giver mening for mig end mit tidligere arbejde."

Kursist, Social U

SAMARBEJDSPARTNERE

Social U blev skabt og afviklet gennem en samarbejdskonstruktion mellem Cultura21 Nordic og FFSI, og udbudt til kursisterne gennem UC SYD og deres undervisningsplatform.